Powrót do strony głównej serwisu głownego urzędu nadzoru budowlanego

logo Youtube logo X logo Linkedin

Ciekawe interpretacje GUNB – obowiązek utrzymania wiaduktu drogowego

Powrót
Na zdjęciu: na pierwszym planie młotek sędziowski na podstawce. Z tyłu złota waga, która stoi na dwóch książkach.

W 48 wydaniu cyklu: Ciekawe interpretacje GUNB opisujemy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, w zakresie decyzji GINB. Sprawa dotyczyła, nieodpowiedniego stanu technicznego wiaduktu.

Opis sprawy:

Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego nałożył na Miejski Zarząd Dróg i Mostów obowiązek wykonania określonych czynności, które wynikają z nieodpowiedniego stanu technicznego wiaduktu drogowego. Zdaniem MZDiM obowiązek powinien być nałożony na PKP S.A. jako użytkownika wieczystego działek, na których znajduje się wiadukt. Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego utrzymał w mocy decyzję organu wojewódzkiego.

Wyrokiem z 8 marca 2024 r., sygn. akt VII SA/Wa 1744/23, WSA w Warszawie oddalił skargę na decyzję GINB.

Wyrok:

WSA w Warszawie z 8 marca 2024 r., sygn. akt VII SA/Wa 1744/23.

Zgodnie z orzecznictwem sądowo-administracyjnym i przepisami Prawa budowlanego wiadukt jest budowlą. Natomiast droga, która przebiega po nim, zarówno publiczna, jak i wewnętrzna, jest obiektem budowlanym liniowym.

Z przepisów ustawy o drogach publicznych wynika, że leżący w ciągu dróg wewnętrznych obiekt inżynierski (wiadukt) jest częścią tych dróg. Tym samym podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie tak usytuowanego wiaduktu jest zarządca drogi, w ciągu której wiadukt jest położony. To na jakim gruncie znajduje się wiadukt nie przesądza o zaliczeniu drogi, która znajduje się na takim wiadukcie, do części drogi gminnej. Nawet w sytuacji gdy taka droga jest drogą wewnętrzną.

Natomiast przepisy ustawy o transporcie kolejowym określają, że do zadań zarządu kolei należy utrzymywanie infrastruktury kolejowej. W skład tej infrastruktury nie wchodzi jednak wiadukt, który jest obiektem drogowym.

Podsumowując. Most/wiadukt jako drogowy obiekt inżynierski stanowi część drogi, zatem odpowiedzialnym za jego utrzymanie jest zarządca drogi.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa – Prawo budowlane: art. 3 pkt 3 i 3a
  2. Ustawy o drogach publicznych: art. 8 ust. 2
  3. Ustawy o transporcie kolejowym: art. 5 ust. 1 pkt 2

O cyklu

W cyklu edukacyjnym: Ciekawe interpretacje GUNB wyjaśniamy wybrane przepisy prawa, które mogą budzić wątpliwości lub rozbieżne interpretacje. Znajdują się tu interpretacje przepisów ustawy – Prawo budowlane i ustawy o wyrobach budowlanych, jak również wyroki sądów, orzeczenia, odpowiedzi na pytania, wyjaśnienia.

Więcej interpretacji znajdziesz tu: Ciekawe interpretacje GUNB

Zapraszamy także do śledzenia nas na LinkedIn: profil GUNB