Zachodnia obwodnica Brzeska została otwarta 24 stycznia br. Nowa trasa połączyła węzeł Brzesko na autostradzie A4 z drogami krajowymi nr 94 i 75. Pozwolenie na użytkowanie tej inwestycji wydał Małopolski Inspektor Nadzoru Budowlanego.
Obwodnica liczy blisko 3 kilometry długości. Stanowi pierwszy odcinek sądeczanki, czyli trasy, która w przyszłości połączy Nowy Sącz z autostradą A4.
Budowa i działania nadzoru budowlanego
Inwestycja rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku. Ostatnie prace przy jej budowie zostały wykonane na przełomie grudnia i stycznia. Natomiast w pierwszych tygodniach tego roku odbywały się procedury związane z uzyskaniem niezbędnych zezwoleń, aby drogę można było otworzyć dla ruchu samochodowego.
Inspektorzy nadzoru budowlanego prowadzili kontrole obowiązkowe inwestycji od 18 września 2023 r. do 23 stycznia br.
W sumie Małopolski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w tym terminie wydał 7 decyzji na użytkowanie poszczególnych elementów obwodnicy tj. przepustów, mostów drogowych i wiaduktów.
24 stycznia br. Małopolski WINB wydał decyzję o dopuszczeniu do użytkowania trasy głównej DK75 w zakresie:
- części drogowej,
- sieci kanalizacji deszczowej,
- zbiorników retencyjnych,
- kanału technologicznego,
- oświetlenia drogowego,
- systemu zarządzania ruchem.
Dzięki temu inwestor, tj. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w piątek 24 stycznia w samo południe mógł oficjalnie otworzyć obwodnicę.
Korzyści dla mieszkańców Brzeska
Obwodnica pozwala kierowcom, którzy jadą od autostrady A4 w kierunku Nowego Sącza, ominąć Brzesko. Dzięki temu:
- ruchu tranzytowy został wyprowadzony z centrum miasta,
- skrócił się czas i trasa przejazdu z autostrady do Nowego Sącza,
- poprawiło się bezpieczeństwa ruchu,
- zmniejszyła się liczba wypadków.