Najnowsza tramwajowa trasa Warszawy łączy Wilanów z centrum miasta i dzielnicami Żoliborz, Bielany i Ochota. Od wtorku 29 października kursują po niej dwie linie tramwajowe: 14 i 16. Po analizie dokumentacji i kontroli obowiązkowej Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla m.st. Warszawy udzielił inwestorowi pozwolenia na jej użytkowanie.
Nowy odcinek trasy tramwajowej biegnie wzdłuż ulic Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej. Od skrzyżowania z ulicą Spacerową do Miasteczka Wilanów liczy 6,5 km.
To najdłuższy odcinek tramwajowy uruchomiony w Warszawie od lat 50. XX w. To także jeden z najdłuższych odcinków tras tramwajowych w Polsce.
Działania nadzoru budowlanego
Wniosek inwestora, tj. Prezydenta m.st. Warszawy, o pozwolenie na użytkowanie trasy tramwajowej wpłynął do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dla m.st. Warszawy (PINB) 27 września br.
11 października inspektor terenowy nadzoru budowlanego przeprowadził kontrolę obowiązkową inwestycji.
Na podstawie wyników kontroli, 15 października, PINB wydał pozytywną decyzję na użytkowanie trasy tramwajowej. Decyzja stała się ostateczna i prawomocna dwa dni później.
Pierwszy tramwaj wyjechał z zajezdni Mokotów w kierunku Wilanowa 29 października o godz. 3:46.
Korzyści dla warszawiaków
Mieszkańcy Wilanowa zyskali wygodne i szybkie połączenie do stacji metra i innych dzielnic Warszawy. Linią 14 pasażerowie dojadą do Politechniki i na Ochotę. Natomiast „szesnastka” kursuje Marszałkowską i przez rondo Radosława dojeżdża do pętli Piaski.
Czas przejazdu tramwajem z Wilanowa do stacji metra Centrum wynosi ok. 30 minut. To aż 20 minut szybciej niż przeciętny dojazd samochodem. Po wprowadzeniu planowanej tzw. „zielonej fali” dla tramwajów ten czas jeszcze się skróci.
Dodatkową zaletą tramwaju jest to, że zabiera znacznie więcej pasażerów niż autobus, a czas jego przejazdu jest bardziej przewidywalny.